X
تبلیغات
آموزگار پایه ششم ابتدایی

آموزگار پایه ششم ابتدایی
معلمان سخت کوش ششم
قالب وبلاگ

کتاب ریاضی پایه ششم


 1 - روش تدريس رياضي پايه ششم به چه صورت است ؟

در آموزش هر درس اين فرايند پيشنهاد مي شود :

1) با فعاليتهاي دست ورزي كه دانش آموز در  منزل انجام مي دهد . مفهوم براي

دانش آموز معني دار مي شود . اين فعاليت را معلم مي تواند خودش با تجربه

آموزشي كه دارد و  يا فعاليتهايي كه در اختيار قرار مي گيرد انجام دهد .

2) فعاليت مربوط به كتاب را دانش آموزان  به صورت گروهي يا انفرادي (بسته به

جمعيت كلاس) انجام مي دهند و  معلم جمع بندي مي كند .

3) با انجام كار در كلاس هم معلم دانش آموز  را از نظر درك ارزيابي كرده و هم

دانش آموز خود را ارزيابي مي كند .

4) با انجام تمرين در منزل تثبيت يادگيري در دانش آموز به وجود مي آيد . با دادن

فعاليتهاي دست ورزي ديگر از دانش آموز بخواهيد آن مفهوم را بسازد . در

راهبردهاي حل مسئله با توضيح معلم دانش آموز همراه با معلم راهبرد را درك

كرده و در مسائل از آن استفاده مي كند .

1- روش تدريس رياضي پايه ششم به چه صورت است ؟

در آموزش هر درس اين فرايند پيشنهاد مي شود :

1) با فعاليتهاي دست ورزي كه دانش آموز در  منزل انجام مي دهد . مفهوم براي

دانش آموز معني دار مي شود . اين فعاليت را معلم مي تواند خودش با تجربه

آموزشي كه دارد و  يا فعاليتهايي كه در اختيار قرار مي گيرد انجام دهد .

2) فعاليت مربوط به كتاب را دانش آموزان  به صورت گروهي يا انفرادي (بسته به

جمعيت كلاس) انجام مي دهند و  معلم جمع بندي مي كند .

3) با انجام كار در كلاس هم معلم دانش آموز  را از نظر درك ارزيابي كرده و هم

دانش آموز خود را ارزيابي مي كند .

4) با انجام تمرين در منزل تثبيت يادگيري در دانش آموز به وجود مي آيد . با دادن

فعاليتهاي دست ورزي ديگر از دانش آموز بخواهيد آن مفهوم را بسازد . در

راهبردهاي حل مسئله با توضيح معلم دانش آموز همراه با معلم راهبرد را درك

كرده و در مسائل از آن استفاده مي كند .


۲) ارزشيابي كتاب پايه ششم به چه صورت است؟

ارزشيابي كتاب پايه ششم به صورت كمي است .


۳) آیا حتماٌ فصول کتاب باید به ترتیب تدریس شود ؟ یا اینکه می توان فصل اول را با

توجه به مشکل بودن آن را بعد از چند فصل دیگر تدریس کرد؟

فصل اول كتاب فصل مشكلي نيست چون دانش آموز تمامي اين مفاهيم را ياد

گرفته است در اينجا نوع نگاه به مفهوم تغيير كرده يعني دانش آموز  همان دانسته

هاي خود را از منظر ديگر مي بيند . چون فصلها در امتداد يكديگر هستند بنابر اين

نمي توان ترتيب آموزشي را تغيير داد.


۴) چرا در تصویر عنوانی و نیز فعالیت ها از کشور مصر نام برده شده است؟


تصویر تاریخی برای دانش آموزان جذاب است و قدیمی ترین مقالات در موردکسر

و عدد مخلوط در منابع مربوط به مصر باستان یافت شد دانشمندان ايراني مانند

خوارزمي اين مفاهيم را به كار بردند و در حل مسائل از آن استفاده كردند .


۵) با توجه به اینکه در پایه پنجم واحد کسر ها برای دانش آموزان معرفی شده بود . چرا در کتاب ششم بعضی جاها واحد داده نشده است؟

چون دانش آموزان در سال های گذ شته با کسر و مفاهیم آن آشنا شده اند و باید

بتوانند با توجه به مخرج کسر واحد را تشخیص دهند .

۶) آيا مي توانيد راجع به واحد بيشتر توضيح دهيد .

واحد نوعي قرار داد است كه ما بسته به نوع پديده انجام مي دهيم به عنوان نمونه

اگر يازده مثلث به هم پيوسته داشته باشيم و بخواهيم را روي آن نشان دهيم مي

توانيم چهار مثلث را به شيوه هاي متفاوت يك واحد در نظر بگيريم پس دو دسته

چهارتايي از مثلثها و يك سه تايي از مثلث ها مي شود . يا در صفحه اول فصل دوم

تنوع واحدها را مي بينيد كه بسته به نوع اتخاب واحد عدد مربوطه را مي نويسيم .

۷) با توجه به اینکه دانش آموزان در پایه پنجم عملیات های کسر و عدد مخلوط را

خوانده اند چرا کتاب تاکید روی گسترده نویسی و نمایش روی محور اعداد و

همچنین نمایش تصویری کسر و عدد مخلوط دارد؟

گسترده نويسي عددي قدرت استدلال عددي را در دانش آموز رشد ميدهد و حتي

ابزار مناسبي در محاسبات ذهني مي باشد . نمايش عدد روي محور اعداد به درك

دانش آموز به عدد به عنوان طول كمك مي كند . نمايش تصويري درك تصويري دانش

آموز را نسبت به مفاهيم تغيير مي دهد .


۸) چرا در کتاب ابتدا سوال ها و فعالیت های دشوار مطرح شده و سپس فعالیت ها با چالش کمتر بیان شده است؟

رويكرد آموزشي حل مسئله و فعاليت محور است . در بعضي از فعاليتها چون

آموزش در راستاي دانسته هاي قبلي معلم است تصور همكاران اين است كه

چالش كمتري مواجه است اما چون نگاه جديد به بعضي از فعاليتها  وجود دارد

همكاران تصورشان بر اين است كه چالش زا است .

۹) تقسیم کسر بر کسر روی شکل را چگونه توضیح دهیم؟

ابتدا با فعاليت دست ورزي دانش آموز فرايند عمليات داده شده را در منزل انجام

مي دهد. در كلاس مفهوم تقسیم را به صورت  كلامي بيان مي نماييم  تا دانش آموز

درك نمايد كه دنبال چه چيزي است سپس كلام آنها را به صورت تصويري نمايش

مي دهيم سپس از دانش آموز مي خواهيم فعاليت تقسيم را به صورت دست ورزي

و به صورت تصويري در منزل انجام دهند

۱۰) اگر نقاط وسط دو تا از اضلاع یک مثلث را به هم وصل کنیم چه رابطه ای بین

این پاره خط و ضلع سوم مثلث وجود دارد ؟

این پاره خط موازی ضلع سوم مثلث است و هم چنین نصف آن نیز میباشد

(متناسب هستند)

۱۱) آیا کسر همان نسبت است ؟

خیر ، کسر نمادی است برای نشان دادن نسبت ها ، نسبت ها را می توان جا به

جا کرد مثلا 1 به 3 یا 3 به 1 ولی کسر را نمی توان جا به جا کرد . فقط وقتی می

توان کسر را نسبت دانست که جنس دو کمیت یکی باشد . مانند : 45 دقیقه چه

کسری از یک ساعت است یا نسبت 45 دقیقه به يك ساعت مثل 3 به 4 است .

نسبت ماشین به چرخ که 1 به 4 است را نمی توان کسر در نظر گرفت .

 ۱۲) چگونه دوران 90 درجه را برای پرچم نسبت به یک نقطه نمایش دهیم ؟

ابتدا دانش آموز بايد بتواند زاويه 90 درجه را در جهت هاي مختلف ببيند سپس از

دانش آموز بخواهيم يك خط را به اندازه 90 درجه در جهت حركت عقربه هاي ساعت

بچرخاند آنگاه خطوط مختلف را و خطوط شكسته به هم متصل را به اندازه 90 درجه

بچرخاند سپس  از انتهای پرچم به نقطه وصل می کنیم با توجه به شعاع فرضی

بین انتهای پرچم و نقطه در جهت عقربه های ساعت به اندازه 90 درجه کمان می

زنیم (فرضی) تا نقطه ی ابتدای پرچم به دست آید برای نقطه ی انتهای پرچم و نیز

نوک پارچه پرچم چنین عمل می کنیم .

[ ] [ ] [ آموزگار 6 ] [ ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

وَ إن يكادُ الذِينَ كفرُوا ليزْلقونكَ
بأَبصارهمْ لما سمعـوا الـــذِّكرَ
وَيقولونَ إ نهُ لمجنونٌ وَما هوَ إلَّا
ذكرٌ للعالمينَ
×××××××××××××××××××
باز هم اول مهر آمده بود
و معلم آرام
اسم‌ها را مي‌خواند
اصغر پورحسين
پاسخ آمد: حاضر
قاسم هاشمیان
پاسخ آمد: حاضر
اکبر لیلازاد
پاسخش را کسی از جمع نداد
بار دیگر هم خواند
اکبر لیلازاد
پاسخش را کسی از جمع نداد
همه ساکت بودیم
جای او اینجا بود
اینک اما تنها
یک سبد لاله‌ی سرخ
در کنار ما بود
لحظه‌ای بعد معلم سبد گل را دید
شانه‌هایش لرزید
همه ساکت بودیم
ناگهان در دل خود زمزمه‌ای حس کردیم
غنچه‌ای در دل ما می‌جوشید
گل فریاد شکفت
همه پاسخ دادیم: حاضر
ما همه اکبر لیلا زادیم
زنده یاد «قیصر امین پور»
×××××××××××××××××××