حكاياتي از سعدي - باب هفتم - در تاثير تربيت

روي عنوان حكايت مورد نظر راست كليك كرده و سپس گزينه open link in new tab   را انتخاب كنيد.

حكايت كودن تربيت ناپذير

حكايت تاديب شاهزاده توسط آموزگار

حكايت معلم خوش اخلاق و بد اخلاق

حكايت عاقبت اسرافكار منحرف

حكايت شايستگى براى تربيت

حكايت توجه به روزى دهنده

حكايت از عمل مى پرسند نه از سبب

حكايت مكافات عمل

حكايت فرزند ناصالح

حكايت بلوغ و كمال حقيقى

حكايت نزاع حاجيان قلابى در راه مكه

حكايت تناسب شغل با محل سكونت

حكايت دامپزشكى كه بينا را كور كرد

حكايت دو شعر روى سنگ قبر

حكايت نصيحت پارسا به مولاى ستمگر

حكايت همسفر دلاور بجوى

حكايت دشمن ترين دشمنان

حكايت گفتگو ثروتمندزاده و فقيرزاده در كنار گور پدرشان

حكايت داورى صحيح قاضى

منبع:  /dastanak88.blogfa.com/

سوالات ریاضی ششم ابتدایی

کتاب ریاضی پایه ششم


 1 - روش تدريس رياضي پايه ششم به چه صورت است ؟

در آموزش هر درس اين فرايند پيشنهاد مي شود :

1) با فعاليتهاي دست ورزي كه دانش آموز در  منزل انجام مي دهد . مفهوم براي

دانش آموز معني دار مي شود . اين فعاليت را معلم مي تواند خودش با تجربه

آموزشي كه دارد و  يا فعاليتهايي كه در اختيار قرار مي گيرد انجام دهد .

2) فعاليت مربوط به كتاب را دانش آموزان  به صورت گروهي يا انفرادي (بسته به

جمعيت كلاس) انجام مي دهند و  معلم جمع بندي مي كند .

3) با انجام كار در كلاس هم معلم دانش آموز  را از نظر درك ارزيابي كرده و هم

دانش آموز خود را ارزيابي مي كند .

4) با انجام تمرين در منزل تثبيت يادگيري در دانش آموز به وجود مي آيد . با دادن

فعاليتهاي دست ورزي ديگر از دانش آموز بخواهيد آن مفهوم را بسازد . در

راهبردهاي حل مسئله با توضيح معلم دانش آموز همراه با معلم راهبرد را درك

كرده و در مسائل از آن استفاده مي كند .

ادامه نوشته

بازی ضرب تقسیم جمع تفریق









انیمیشن اصطحکاک

نوع رسانه: انیمیشن
حجم: 
119 کیلو بایت
ارتباط با کتاب درسی: 

 -  - 

فواید اصطحکاک

نوع رسانه: انیمیشن
حجم: 
278 کیلو بایت


دانلود کتب الکترونیکی پایه ششم دبستان

دانلود کتب الکترونیکی و ورق زن پایه ششم ابتدایی

نام کتاب اندازه فایل لینک دانلود
7.49 مگابایت
12.84 مگابایت
6.83 مگابایت
14.1 مگابایت
10.35 مگابایت
7.11 مگابایت
4.05 مگابایت
14.45 مگابایت
8.87 مگابایت

توجه: برای اجرای کتاب ها نصب نرم افزار فلش پلیر الزامی است! برای دانلود روی همین نوشته کلیک کنید. (حجم: 8.8 مگابایت)

دانلود داستان های درس تفکر و پژوهش

برای دانلود داستان های درس تفکر و پژوهش روی متن زیر کلیک نمایید.

دانلود داستان های مربوط به درس تفکر و پژوهش ششم دبستان

 

 دانلود داستان های درس تفکر و پژوهش ششم ابتدایی از دفتر مشق

دو فیلم با موضوع درس سوم تفکر و پژوهش

امام على علیه السلام فرمودند:

أَربَعٌ مَن أُعطیَهُنَّ فَقَد أُعطىَ خَیرَ الدُّنیا وَالخِرَةِ صِدقُ حَدیثٍ وَأَداءُ أَمانَةٍ وَعِفَّةُ بَطنٍ وَحُسنُ خُلقٍ؛
چهار چیز است كه به هر كس داده شود خیر دنیا و آخرت به او داده شده است: راستگویى، اداء امانت، حلال خورى و خوش اخلاقى.

غررالحكم، ج2، ص151، ح2142

سلام به دوستان و همکاران عزیزم. امیدوارم حالتون خوبه خوب باشه... با توجه به موضوع درس سوم کتاب تفکر و پژوهش دو کلیپ جهت نمایش در کلاس ششم آماده شده است، شما می توانید این فایل ها رادانلود و در کلاس درس استفاده کنید.

نارنجی پوش امانتدار درس سوم تفکر و پژوهش


کلیپ رفتگر امانتدار بجنوردی              دریافت

کلیپ رفتگر امانتدار قمی                   دریافت

بازیافت کاغذ:آیا می دانید؟

بازیـافت هر تـن کاغذ باطله، ماهانه از تخریب ۹۰ هـزار هکتار جنگل، مصرف ۱۲میلیون لیتر آب و ۱۲۰ هزار کیلووات برق می کاهد.

  به کمک بازیافت کاغذهای موجود در زباله‌ها، ماهیانه در‌آمدی بالغ بر۲۰ میلیارد ریال به دست خواهد آمد.

  برای تهیه هر تن کاغذ از چوب ۴۴۰ هزار لیتر آب مصرف می‌شود در حالی که برای تهیه آن از کاغذ باطله، ۱۸۰۰ لیتر آب کافی است.

 تهیه کاغذ از کاغذهای بازیافتی، ۳۰ تا ۵۵ درصد انرژی کمتری نیاز دارد و ۹۵ درصد آلودگی کمتری ایجاد می‌کند.

 به کمک بازیافت ۲۵ درصد از کاغذهای موجود در زباله‌های شهری، می‌توان سالانه از قطع یک میلیون و هفتصد هزار درخت جلوگیری کرد.

برای تهیه هر تن کاغذ نیاز به قطع ۱۷ اصله درخت است. بنابراین اگر هر شخص کاغذهای باطله‌اش را در طول یک سال جمع کند معادل ۵/۱ اصله درخت است و اگر همه ما ایرانیان این کار را انجام دهیم از قطع ۱۰۰ میلیون درخت در طول یک سال جلوگیری کرده‌ایم.

برای تهیه مصرف سالانه دستمال کاغذی هر خانواده ایرانی نیاز به قطع ۵/۱ اصله درخت می‌باشد.

استفاده از کاغذ بازیافت شده به جای تهیه آن از چوب درختان، موجب کاهش آلودگی هوا به میزان ۷۴ درصد، کاهش آلودگی آب به میزان ۳۵ درصد و کاهش مصرف آب به میزان ۵۸ درصد خواهد شد به همین دلیل ۵۰ درصد کاغذ تولید شده در کشورهای توسعه یافته از کاغذهای بازیافتی است.

بازیافت هر تن کاغذ، می‌تواند زمینه اشتغال برای ۵ نفر را فراهم کند

کارگاه ریاضی ابتدایی

كارگاه كسر در واقع نرم افزاري براي تمرين و تثبيت مفهوم كسر مي باشد.
در اين نرم افزاردانش آموز،  به كمك شكل ( دايره ، مستطيل و محور)  با مفهوم كسر وچگونگي نوشتن اعداد كسري و در بخش هاي ديگر ، با مفهوم كسرهاي مساوي ، مقايسه اعداد كسري ، رابطه ي كسر با تقسيم ، اعداد مخلوط  و رابطه ي كسربا اعداد اعشاري و درصد آشنا مي شود.
 اين نرم افزار براي دانش آموزان سوم دبستان به بالا مفيد مي باشد
كارگاه كسر

كارگاه كسر در واقع نرم افزاري براي تمرين و تثبيت مفهوم كسر مي باشد.
در اين نرم افزاردانش آموز،  به كمك شكل ( دايره ، مستطيل و محور)  با مفهوم كسر وچگونگي نوشتن اعداد كسري و در بخش هاي ديگر ، با مفهوم كسرهاي مساوي ، مقايسه اعداد كسري ، رابطه ي كسر با تقسيم ، اعداد مخلوط  و رابطه ي كسربا اعداد اعشاري و درصد آشنا مي شود.
 اين نرم افزار براي دانش آموزان سوم دبستان به بالا مفيد مي باشد.

كارگاه ارزش مكاني در واقع نرم افزاري براي  تثبيت مفهوم ارزش مكاني مي باشد.
در اين نرم افزاردانش آموز،  به كمك شكل ( مكعب ها و چرتكه)  با جايگاه ارقام وچگونگي نوشتن اعداد چهار رقمي آشنا مي شود .اين نرم افزار براي دانش آموزان سوم دبستان به بالا مفيد مي باشد.
كارگاه ارزش مكاني

كارگاه ارزش مكاني در واقع نرم افزاري براي  تثبيت مفهوم ارزش مكاني مي باشد.
در اين نرم افزاردانش آموز،  به كمك شكل ( مكعب ها و چرتكه)  با جايگاه ارقام وچگونگي نوشتن اعداد چهار رقمي آشنا مي شود .اين نرم افزار براي دانش آموزان سوم دبستان به بالا مفيد مي باشد.

 

كارگاه تفريق در واقع نرم افزاري براي تمرين و تثبيت مهارت تفريق كردن مي باشد به خصوص در تفريق اعداد دو رقمي ، سه رقمي ، چهار رقمي و تفريق در حالتي كه انتقال لازم داشته باشد .
در ابتدادانش آموز  به كمك شكل چگونگي عمليات تفريق هاي دو رقمي را ياد مي گيرد و سپس با ارائه تمرين هاي رندم اين مهارت را تثبيت مي نمايد.اين نرم افزار براي دانش آموزان دوم دبستان و به بالا مفيد مي باشد.
كارگاه تفريق

كارگاه تفريق در واقع نرم افزاري براي تمرين و تثبيت مهارت تفريق كردن مي باشد به خصوص در تفريق اعداد دو رقمي ، سه رقمي ، چهار رقمي و تفريق در حالتي كه انتقال لازم داشته باشد .
در ابتدادانش آموز  به كمك شكل چگونگي عمليات تفريق هاي دو رقمي را ياد مي گيرد و سپس با ارائه تمرين هاي رندم اين مهارت را تثبيت مي نمايد.اين نرم افزار براي دانش آموزان دوم دبستان و به بالا مفيد مي باشد.


براي نمايش كليك كنيد

كارگاه جمع

كارگاه جمع در واقع نرم افزاري براي تمرين و تثبيت مهارت جمع كردن مي باشد به خصوص در جمع اعداد  دو رقمي ، سه رقمي ، چهار رقمي و جمع در حالتي كه انتقال لازم داشته باشد .
در ابتدادانش آموز به كمك شكل ، چگونگي عمليات جمع هاي دو رقمي را ياد مي گيرد و سپس با ارائه تمرين هاي رندم اين مهارت را تثبيت مي نمايد.اين نرم افزار براي دانش آموزان دوم دبستان و به بالا مفيد مي باشد.

ادامه نوشته

ترفندي براي جمع زدن

ادامه نوشته

سريع تر جمع كنيم


دراین مقاله می خواهیم به محاسبه ي سریع جمعي خاص بپردازیم.فرض کنید مي خواهيم مجموع عددهاي زير را محاسبه كنيم:


1024و512و256و128و64و32و16و8و4و2و1

اگر كمي دقت كنيم,در مي يابيم كه هر عدد از دو برابر كردن عدد قبلي به دست مي آيد. مجموع اين عددها برابر است با:  2047 .

از طرفي:


2047=1-1024×2

پس براي به دست آوردن مجموع فوق كافي است عدد آخر را در 2 ضرب كرده و عدد اول را از حاصل كم كنيم.
اكنون عددهاي زير را در نظر مي گيريم:
 

ادامه نوشته

روشي در ضرب که به روش  غياث الدين جمشيد كاشاني معروف است.

در اين مقاله، به بررسي روش ضربي كه به غياث الدين جمشيد كاشاني نسبت مي دهند ، مي پردازيم .

 

فرض كنيد مي خواهيم عدد 3425 را در عدد 258 ضرب كنيم چون258 يك عدد سه رقمي و 3425 يك عدد چهار رقمي است مستطيلي به ابعاد 4×3 رسم مي كنيم و آن را به 12 خانه ي مربعي تقسيم مي كنيم .    

ادامه نوشته

شكست ماشين حساب

در اين مقاله،محاسبه ي سريع نوع خاصي از ضرب را مورد بررسي قرار مي دهيم .

فرض كنيد ماشين حسابي 8 رقمي در اختيار داريم و مي خواهيم ضرب 99999×11111را انجام دهيم .چون اين ماشين حساب از انجام آن عاجز است پس بايد محاسبه اي وقت گير روي كاغذ انجام دهيم.

 


اما روش پيشنهادي ما اين است :

ادامه نوشته

شمارش پاره خط ها

 

روزي علي از دوستش پرسيد : در شكل زير كه از 3 مربع به طول ضلع واحد تشكيل شده است، چند پاره خط مي بيني؟

 

ادامه نوشته

انیمیشن و ریاضی

انيميشني كه تعبيري هندسي از مفهوم مشتق را ارائه مي كند ...

 

ادامه نوشته

اثبات های بدون کلام

در زیر دو روش اثبات قضیه معروف فیثاغورث را مشاهده می کنید :

                                                                                

ادامه نوشته

داستان من و شما:کلمات دو تلفظی

داستان من و شما:کلمات دو تلفظی

در زبان فارسی برخی از کلمه ها به دو صورت خوانده می شود. به این گونه واژه ها در اصطلاح ادبی واژه های « دو تلفظی» می گویند.مثال:

ادامه نوشته

روابط واژگانی (در کتابهای درسی دوره ابتدایی )

واژه های زبانی به منزله ی اعضای جامعه ی انسانی ،با یکدیگر روابطی دارند که به برخی از این روابط که در کتابهای دورهی ابتدا یی آمده اند اشاره می کنیم

شبکه معنایی :به مجموعه ای از کلمات گفته می شد که درباره ی یک موضوع هستند ودر زمینه ای خاص به هم مرتبط اند.

ادامه نوشته

نمونه قالب های سوال املا کلاس ششم دبستان

1)غلط های املایی در متن:

ـ زیر غلط های متن خط بکشید.

 ـ در متن بالا چند غلط املایی وجود دارد؟الف)2 ب)3 ج)4 د)5

 ـ غلط ها را پیدا کرده و صحیح آن را بنویسید.

 - صحیح کلمات غلط را در پرانتز جلوی آن بنویسید.  

ـ در متن کلمات ناقصی آورده از دانش آموز بخواهیم آن ها را کامل کند

ادامه نوشته

کلمات دو یا چند معنایی

 واژه هایی که هم نوشتن آن ها به یک شکل و هم تلفظشان یکسان است لیکن در معنا متفاوت اند, هم آوا , هم نویسه نام دارند.

 مثال:

 شیر:حیوان جنگل / شیر:شیر خوراکی

ادامه نوشته

راهنماي معلم پايه دوم و ششم

پيش نويس راهنماي معلم پايه دوم

دانلود فايل

پيش نويس راهنماي معلم پايه ششم

فصل اول : کسر متعارفی             درس اول : کسر – عدد مخلوط ( صفحه ی 2 الی 5 )

فصل اول : کسر متعارفی       درس دوم  : مقایسه و ساده کردن کسرها ( صفحه ی 6 الی 9 )

فصل اول : کسر متعارفی             حل مسئله : راهبرد رسم شکل ( صفحه ی 10 الی 11 )

فصل دوم:  عدد های اعشاری        درس اول : نمایش اعشاری عددها  ( صفحه ی 22 الی 25 )

فصل دوم   :  عدد های اعشاری   درس دوم : جمع ، تفریق وضرب عددهای اعشاری ( صفحه ی 26 الی 29 )

فصل دوم : عددهای اعشاری       درس سوم : تقسیم یک عدد بر عددهای طبیعی ( صفحه ی 32 الی 35 )

فصل دوم : عددهای اعشاری    حل مسئله : راهبرد الگویابی ( صفحه ی 30 الی 31 )

فصل چهارم : عددها تقریبی          درس اول : تقریب زدن – قطع کردن ( صفحه ی 62 الی 65)

فصل چهارم : عددها ی تقریبی        درس دوم : تقریب زدن – گرد کردن ( صفحه ی 66 الی 69)

فصل چهارم : عددها ی تقریبی     درس سوم : نمایش عدد های تقریبی روی محور  ( صفحه ی 72 الی 75)

فصل چهارم : عددهای تقریبی      درس چهارم : محاسبه ی تقریبی و ترتیب انجام عملیات ( صفحه ی 76 الی 78)

فصل چهارم : عددهای تقریبی      حل مسئله : راهبرد حل مسئله ی ساده تر  ( صفحه ی 70 الی 71 )

فصل ششم :  آمار و احتمال      درس اول : جمع آوری و نمایش داده ها  ( صفحه ی 102الی 105 )

منبع : گروه درسي رياضي

موارد استفاده از اعداد وارقام در نوشته

در متن‌های ادبی ودر شعروجاهایی که صورت ریاضی عدد، مورد نظر نیست؛ اعدادبا

حروف نوشته می شوند.

الف) اعدادی که با حروف نوشته می‌شوند:

ادامه نوشته

انواع اضافه به زبان ساده

تعریف اضافه
اضافه آن است كه اسمي را به اسم ديگري نسبت دهيم. نشانه نسبت كسره اي است كه ميان آن دو مي آيد.
مثال: مدادِ حسن، خانه ي علي
ادامه نوشته

انواع اسم درزبان فارسی

اقسام اسم

مفرد و جمع

1-مفرد ، آن اسمی است که بر یکی دلالت کند :            مرد ، شیر ، باغ ، پسر ، خانه

2-جمع ، آن اسمی است که بر دو یا بیشتر دلالت کند : مردان ، شیران ، باغ ها ، خوبی ها ، بدی ها

ادامه نوشته

آموزش دستور زبان به زبان ساده- انواع فعل

فعل کلمه ای است که برانجام کاری یا روی دادن حالتی وصفتی دریکی از سه زمان دلالت می کند

صیغه ی فعل: آن است که بر مفهوم زمان وشخص از نظر مفرد وجمع بودن دلالت دارد.

ادامه نوشته

ترکیب نویسی (جدا نویسی وپیوسته نویسی  کلمات مرکب)

در ذیل برای آشنایی بیشتر « دستور خط فارسی » فرهنگستان ادب فارسی

 در مورد نوشتن کلمات مرکب آورده شده است .امید که مورد استفاده قرار گیرد:

ادامه نوشته

ﻫ (غیر ملفوظ یا « ﻫ » بیان حرکت) و ﻫ (ملفوظ )

هنگام گرفتن علامت جمع « ان» به جهت التقای مصوت ها صامت میانجی ( گ /g/ ) قرارمی گیرد. لازم به توضیح است در این میان حذفی صورت نمی گیرد بلکه مصوت ( ﻪ، ﻩ )ازاین شکل به شکل دیگر خود یعنی( -ِ ) حرکت زیر یا کسره در می آید.

مثال: بنده  ← بندِگان

       آزاده ← آزادِگان

        تشنه ← تشنِگان

ادامه نوشته

همزه

در زبان فارسی  همه ی هجا ها به صامت ابتدا می شوند.

حال ممکن است این سؤال پیش آید که آیا در فارسی هجایی نداریم

که با مصوّت آغاز شود؟چنانچه واج آغازی واژه های زیر چنین است:

ادامه نوشته

مبالغه واغراق وغلو

مبالغه واغراق آن است که در صفت کردن وستایش ونکوهش کسی یاچیزی افراط وزیاده روی کنند،

چندانکه از حدّعادت معمول بگذرد وبرای شنونده شگفت انگیز باشد.

ادامه نوشته

تجنیس = جناس

آن است که گوینده یا نویسنده در سخن خود کلمات هم جنس بیاورد که در ظاهر به یکدیگر شبیه ،

ودر معنی مختلف باشند، دو کلمه ی متجانس را دو رکن جناس می گوییم .

ادامه نوشته

تخلص در اصطلاح شاعران

تخلص در اصطلاح شعرا به دو معنی به کار می رود:

1- حسن تخلص که آن را حسن مخلص وحسن خروج نیز نامیده اند ،آن است که شاعر با مهارت استادانه وبه مناسبتی نغز ودلنشین از تشبیب قصیده ، به مدح یا مقصود دیگری گریز زده باشد: مثال از فرخی؛

ادامه نوشته

دانلود پاورپوینت های دستور زبان فارسی

دانلود پاورپوینت های

دستور زبان فارسی دکتر حسن انوری

  دستور زبان فارسی 1   ابوالحسنی / دانلود پاورپوینتدانلود فایل فشرده

          دستور زبان فارسی 1   دكتر محمدی بدر / دانلود پاورپوینتدانلود فایل فشرده

    دستور زبان فارسی 1  مسعودی فرد / دانلود پاورپوینتدانلود فایل فشرده

        دستور زبان فارسی 2   دكتر محمدی بدر / دانلود پاورپوینتدانلود فایل فشرده

  دستور زبان فارسی 2  مسعودی فرد / دانلود پاورپوینتدانلود فایل فشرده

نقل از : /downloadpack.wordpress.com

انیمیشن های آموزشی از سایت رشد

انیمیشن
انیمیشن
انیمیشن
انیمیشن
انیمیشن
انیمیشن

ادامه نوشته

کتابهای الکترونیکی از سایت رشد

ادبیات حساب دیفرانسیل عربی
الکترونیک حسابداری علوم
تربیت بدنی ریاضی عکاسی
جبر و احتمال زبان انگلیسی فیزیک
جغرافیا زیست شناسی قرآن
جوشکاری ساخت و تولید متالورژی
حرفه و فن شیمی هندسه

کتابهای الکترونیکی ششم ابتدایی

کار و فن آوری

اجتماعی


ادامه نوشته

کاردستی

ادامه نوشته

جمله  واقسام آن

آموزش دستور زبان فارسی به زبان ساده

  یک یا چند کلمه که دارای مفهوم کاملی باشد وسکوت گوینده وشنونده پس از آن درست باشد ،

جمله ی کامل نامیده می شود.

ادامه نوشته

درس اول علوم کلاس ششم

آموزش جمع کسرها به صورت تصویری

زندگی را نخواهیم فهمید اگر ....

ادامه نوشته

مقایسه کنیم


کافی است فقط کوله پشتی ها رو مقایسه کنیم تا برسد به ......

ادامه نوشته

داستان بسیار آموزنده " چرخه زندگی "

!!کمک به پیران.jpg

پیرمردی ضعیف و رنجور تصمیم گرفت با پسر و عروس و نوه چهارساله اش زندگی کند . دستان پیرمرد می لرزید ، چشمانش تار شده بود و گام هایش مردد و لرزان بود .

ادامه نوشته

روش تدريس فصل اول و دوم رياضي دوم

روش تدريس فصل اول و دوم رياضي دوم

فصل اول و دوم

لينك كمكي


منبع : آموزش رياضي

نمونه سئوالات ارزشيابي رياضي دوم

فعاليت هاي رياضي1

فعاليت هاي رياضي2

فعاليت هاي رياضي3

نمونه آزمون فصل اول ریاضی دوم ابتدایی

منبع : آموزش رياضي

چندین روش نوین املا برای تنوع کلاس های آموزشی

ادامه نوشته

نگرش یک معلم

برادر و خواهر معلم!

ادامه نوشته

مهارت فرضیه‌سازی

ادامه نوشته

ارتباط های درونی و بیرونی ریاضیات

ادامه نوشته

تقویت املا

چگونه می توانیم به علل ضعف دانش آموزن در درس املا پی ببریم

وارائه راه حل نو وابتکاری در املا چیست ؟

ادامه نوشته

آزمون بخوانیم وبنویسیم

آزمون بنویسیم را در ادامه مطلب ملاحظه کنید.

ادامه نوشته